De basis van de BASS methode
De basis van de BASS methode ligt in onderstaande punten die van groot belang zijn voor de doelgroep waarmee gewerkt gaat worden:
- Vertrouwen en motivatie
- Overzichtelijkheid
- Opbouw kennis per onderdeel
- Stapsgewijs en toch maatwerk
- Steeds de kenmerken, gedachten en het gedrag voorop stellen
De verdieping en zorg bij het Begrijpend lezen voor kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis verloopt ook via een aantal principes. De BASS principes zijn:
Begrijpen vanuit jezelf en ook vanuit de schrijver!
Acceptatie van de methode, bedoelingen, werkwijze en taalgebruik.
Systematisch en slim achterhalen welk antwoord het juiste is.
Secuur werken, teruglezen, de tijd nemen en concentreren!
Deze lessen worden gegeven aan de hand van de basis thema’s van begrijpend lezen, maar zijn gericht op de basis van de BASS methode en niet op het gebruikelijke schoolse oefenen. Het is gericht op het gedrag en de gedachtegang van de jeugdige en de inzet van de BASS principes. Het vergroot het vermogen om begrijpend te lezen en neemt stagnaties in het begrijpend lezen weg die er kunnen zijn als gevolg van de ASS problematiek. De leerprestaties van het begrijpend lezen nemen toe, iets waar de kinderen hun leven lang profijt van hebben!
Opleiding voor zorgprofessionals
Zorgprofessionals kunnen opgeleid worden tot BASS begeleider. Dé opleiding voor zorggerichte remediëring van begrijpend lezen bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis Na de training kan je de interventie toepassen bij een jeugdige, via de BASS methode.
De BASS methode is praktisch inzetbaar door zorg -en onderwijs professionals bij het omgaan met kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) die moeite hebben met begrijpend lezen als gevolg van de autisme gerelateerde problematieken. Dit ter ondersteuning en aanvulling van de reguliere begeleiding bij het lesgeven.
Je kan als zorgprofessional met deze interventie op een systematische en gestructureerde manier ondersteuning bieden in een kortdurend traject. Het begrijpend leesniveau van een leerling met ASS zal teven verhogen door de autisme gerelateerde knelpunten weg te nemen via de interventie methode. Dat kan binnen onderwijs-zorg-arrangementen plaatsvinden of via individuele begeleiding thuis. De interventie is altijd individuele zorg op maat. Ga naar opleidingen voor meer informatie.
Wetenschappelijke onderbouwing
Er is al veel onderzoek gedaan naar lesmethodes die aangepast worden op kinderen met autisme. Ook zijn er onderzoeken die uitwijzen dat deze doelgroep vaker stagnaties hebben in het begrijpend lezen. De BASS methode is al veelvuldig ingezet en de methodiek is ook onderzocht in een pilot met een school voor speciaal basis onderwijs. De resultaten liegen er niet om, want tot nu toe zien we de vaardigheidsscores, CITO scores en het accepteren van bepaalde werkwijzen op school enorm toenemen na slechts 7-9 lessen! De BASS methode is opgezet naar de laatste wetenschappelijke inzichten. Onderzoek naar zorg interventies is altijd nodig en daarom is er steeds het verzoek om de anonieme gegevens te kunnen registreren voor nader onderzoek.
Vragen over begrijpend lezen met ASS:
Begrijpend lezen zorgt er voor dat je begrijpt waar een tekst over gaat en wat de bedoeling is van de tekst. Als je goed omgaat met teksten kan je makkelijker leren en studeren en dat is een voorwaarde voor het voortgezet onderwijs. Zo bepalen begrijpend leestoetsen deels wat het advies wordt van een vervolgschool na het basisonderwijs. Het goed en op maat begrijpend lezen aangeboden krijgen is dus erg belangrijk!
En interventie methode om kinderen met autisme (ASS) te helpen om goed om te gaan met het begrijpend lezen op de basisschool. Het voorkomt stagnaties op het gebied van begrijpend lezen en de leesontwikkeling bij kinderen in het basisonderwijs.
De methode is niet gericht op de didactische ondersteuning (het leren begrijpend lezen) maar op het begrijpen van het omgaan met taal en gedragsmatige begeleiding. Het begrijpend leesniveau gaat wel omhoog maar dat is dan als gevolg van het beter kunnen omgaan met autisme gerelateerde problematiek die voorkomt tijdens het begrijpend kezen. Het is dus geen onderwijs methode, maar een jeugdhulp methode.
Je moet een opleiding gevolgd hebben om gecertificeerd BASS begeleider te worden en veel kennis en ervaring hebben met kinderen met autisme. Een zorgprofessional (vaak gespecialiseerd in autisme) geeft veelal de BASS begeleiding volgens de BASS methode en zorg op maat, passend bij de jeugdige, vorm te geven.
Het is niet mogelijk om de interventie klassikaal aan te bieden omdat het maatwerk is en individueel per kind met autisme er grote verschillen kunnen zijn in waar zij mee vastlopen. Er zijn wel enkele algemene tips en oefeningen die klassikaal aangeboden kunnen worden, maar de interventie is 1 op 1 met de jeugdige en is maatwerk op een rustige locatie.
Omdat er veel kenmerken zijn die kinderen met autisme kunnen belemmeren om op een juiste manier de lessen voor begrijpend lezen te volgen en de vraagstelling en geschreven taal goed te interpreteren. Er is kennis nodig over autismezorg om te herkennen waar een jeugdige door vastloopt en op een juiste wijze daar zorg aan te verlenen. Alleen dan kan de jeugdige beter begrijpend lezen oppakken met de juiste handvatten.
De ontwikkeling van een jeugdige heeft soms gespecialiseerde zorg nodig van een zorgaanbieder of remedial teacher die gespecialiseerd is. Het is niet logisch om te verwachten dat leerkrachten voldoende kennis hebben van alle vormen van psychiatrische stoornissen en zij het begrijpend lezen op maat en individueel kunnen bieden. Onderwijs en zorg kunnen hierin elkaar versterken.
Als er een jeugdige is met een gediagnostiseerde autisme spectrum stoornis (ASS) die door zijn/ haar ASS minder goed kan presteren op het gebied van begrijpend lezen.
Niet altijd, maar in veel gevallen is het begrijpend lezen moeilijker voor kinderen met een vorm van autisme (ASS) omdat bepaalde kenmerken die veel voorkomen belemmerend zijn voor het omgaan met geschreven taal. Denk hierbij aan rigide omgaan met zinnen, het letterlijk opvatten van taal of het missen van de context in een zin.
De methodiek is opgezet voor kinderen die knelpunten hebben in het autisme spectrum. Kinderen met ADHD hebben soms ook baat bij de methodiek, maar de interventie is gericht kinderen met een vorm van autisme en houdt daarom minder rekening met impulsiviteit problemen en concentratieproblemen die weer vaker voorkomen bij kinderen met ADHD.
Je kan als eerste afstemmen met de begeleiding op school. Vaak is er een intern begeleider die extra aandacht kan geven op het gebied van begrijpend lezen. Als de problemen voortkomen uit autisme gerelateerde problemen, dan kan er een BASS begeleider aangevraagd worden vanuit school of vanuit jeugdzorg.
Ja, de BASS methode voor begrijpend lezen kan zeer goed thuis gegeven worden, ook na schooltijd. Het is zelfs veel voorkomend dat er een ambulant begeleider bij iemand thuis komt om de lessen te geven. Zolang er maar een rustige plek is om in gesprek te gaan en de oefeningen te doen.
Het moet vooral een rustige plaats zijn, bij voorkeur prikkelarm en zonder veel afleiding van anderen. Het gaat om een 1 op 1 interventie en dat kan niet in een groep plaatsvinden, omdat dit het effect van de interventie nadelig beïnvloed.
Ja een HBO geschoolde (zorg)professional is het minimale instroom niveau en kennis over autisme moet zeker al aanwezig zijn. Een HBO of universitair geschoolde docent met al kennis en opleidingen op het gebied van autisme is ook toegestaan. Na de opleiding wordt er een certificaat uitgegeven die geldig is voor de Benelux.
Ja in overleg is een vaste BASS begeleider voor een specifieke school mogelijk. Dat kan prettig zijn als er meer kinderen met ASS op de betreffende school zitten of het vaker zal voorkomen dat er een kind aangemeld gaat worden voor de methodiek.
Een BASS begeleider kan altijd zijn/ haar certificaat laten zien. Ook via de website zijn erkende BASS begeleiders op te zoeken en kan je een aanvraag voor een BASS begeleider plaatsen.
Passend onderwijs is bedoeld om zoveel mogelijk het onderwijs op maat te maken voor alle kinderen, dus ook voor kinderen met autisme. Het kan dan zo zijn dat er aangepaste leermiddelen en aangepaste begeleiding geboden moet worden. Soms levert de school een extra remedial teacher of specifieke didactische ondersteuning. Ook tijdelijke inzet van jeugdhulp of gespecialiseerde vaktherapie of een psychiater kan aanvullend zijn in het passend onderwijs, maar dan wordt dat vanuit de jeugdzorg geboden.
School is verantwoordelijk om aan te geven wanneer er jeugdhulp nodig lijkt te zijn en kan dan in contact treden met ouders/verzorgers en soms ook met een expertisecentrum of een gemeenteconsulent jeugdhulp. Voor extra leerondersteuning, zal school dit zelf verzorgen of een remedial teacher vragen om extra steun te beiden. Als autisme problematieken op de voorgrond treden, zal school een BASS begeleider kunnen adviseren.
