Omschrijving van de training
Deze opleiding voor remediëring van begrijpend lezen bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is een belangrijke verdieping voor zorgprofessionals. Je leert om de BASS methode goed te gebruiken en in te zetten tijdens het ondersteunen van het leren begrijpend lezen bij kinderen met Autisme en dat is een enorme meerwaarde voor zowel de kinderen als de lesgever. Enige didactische kennis en kennis over autisme wordt al verwacht van de deelnemers. 

Het is een op de praktijk gerichte training om als professional beter te kunnen omgaan en communiceren met personen die een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) hebben en de doelgroep te begeleiden/ zorg te verlenen, op het leergebied “begrijpend lezen”.

Deze opleiding over de BASS methode is ontwikkeld om te voorzien in een informatiebehoefte onder leerkrachten, shadow-coaches, intern begeleiders en remedial teachers die jeugdigen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) didactisch begeleiden bij begrijpend lezen. Het is dé opleiding voor (zorg gerichte) remediëring van begrijpend lezen bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis.

Praktische inzetbaarheid
De BASS methode is praktisch inzetbaar door zorg -en onderwijs professionals bij het omgaan met kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) die moeite hebben met begrijpend lezen. Dit ter ondersteuning en aanvulling van de reguliere begeleiding bij het lesgeven en de reguliere lesmethodes. Je kan met deze interventie op een systematische en gestructureerde manier het begrijpend leesniveau van een leerling met ASS verhogen.

De BASS methode is voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. De BASS begeleider is een zorgprofessional die zich individueel richt op kinderen met ASS die moeite hebben met begrijpend lezen, om de manier van omgaan met het vak begrijpend lezen te bevorderen. Ook worden en specifieke individueel gerichte interventies gedaan tijdens deze lessen. Het kind krijg een werkboekje mee waardoor ook ouders gestimuleerd worden om ondersteuning te beiden op het lezen en te begrijpen welke autisme gerelateerde problematieken er spelen. De begeleider komt zeven of acht keer op bezoek thuis of op school, meestal een keer per week.

Doel van de training
Met praktijkvoorbeelden en interactieve oefeningen die passen bij de cursisten wordt er gewerkt aan meer inzicht en verdieping op het ondersteunen van begrijpend lezen bij kinderen van 7-14 jaar die een vorm van autisme hebben. Je leert om te gaan met autisme kenmerken en hun invloed op het begrijpend lezen. Je leert de principes en de basis van de BASS methode waarmee je in een korte periode op een systematische en gestructureerde manier het begrijpend leesniveau van een leerling met ASS kan verhogen.

Na afloop van de cursus:

  • Heeft u meer inzicht in de kenmerken van kinderen met ASS die invloed hebben op begrijpend lezen;
  • Weet u wat te doen als een jeugdige moeite heeft met het begrijpen van een tekst, de context van een tekst en het inleven in de bedoelingen van de schrijver;
  • Je leert hoe je een jeugdige de manier waarop begrijpend lezen gedaan moet worden, teksten geïnterpreteerd moeten worden en hoe er systematisch gezocht kan worden naar de juiste antwoorden kan accepteren;
  • Kan je makkelijker op een juiste manier reageren, communiceren en samenwerken met de jeugdige door gebruik te maken van de BASS principes;
  • Kan je 7 remediërende lessen geven aan de hand van de BASS methode en een goede interventie begeleiden bij jeugdigen met ASS die moeite hebben met begrijpend lezen door hun ASS gerelateerde problematieken.

Vragen over de opleiding tot BASS begeleider

De doelgroep voor de opleiding tot BASS begeleider zijn de SKJ geregistreerde jeugdprofessionals, zorgprofessionals op HBO niveau en remedial teachers met al aanwezig kennis/opleidingen op het gebied van autismezorg.

De basis opleiding voor het kunnen toepassen van de BASS Methode duurt 3 volle werkdagen en er tevens enige zelfstudie nodig om alle materialen en literatuur over begrijpend lezen door te nemen.

De BASS begeleiders hebben minimaal HBO niveau, hebben kennis over autisme en zijn opgeleid via de BASS Methode en hebben daartoe een licentie verkregen via de BASS methode licentiehouder. De BASS begeleiders voeren de begeleiding uit als zelfstandige via open inschrijvingen en/of kunnen worden ingehuurd door instellingen of zijn in dienst bij deze instellingen.

Tijdens de opleiding tot BASS begeleider krijgen zij:

  • Inzicht in de invloeden van ASS kenmerken op het begrijpend lezen en het omgaan met teksten en de gevolgen daarvan m.b.t. gedrag;
  • Inzicht in de werking van de hersenen, denkpatronen en inzetten systematische werkwijzen;
  • Gestructureerde methoden en handvatten om de knelpunten en stagnaties en gedragsproblemen aan te pakken die behoren bij het omgaan met teksten, begrijpend lezen, rigide gedrag, motivatie, denkmethoden en negatief gedrag
  • Een verdieping in kennis en praktische toepassingen omdat de training specifiek ingaat op een deelgebied (begrijpend lezen) waar kenmerken zichtbaar worden die tot leer -en gedragsproblemen kan leiden;

Er is een handboek, tekstboek, antwoordenboek en instructiekaarten. Voor de jeugdige is er een persoonlijk werkboek en een afvinklijst. Daarnaast is er een website waar te downloaden materiaal beschikbaar is zoals deelname certificaten voor de jeugdigen, afvinklijsten etc.

De interventie wordt uitgevoerd op een thuis-locatie of school locatie van de jeugdige of in een zorginstelling door heel Nederland en de Benelux. De interventie moet plaats vinden op een rustige locatie, zonder veel extra geluiden en niet in een groepssetting maar individueel.

De interventie wordt uitgevoerd als gespecialiseerde ondersteuning, zoals via ambulante jeugdhulp, bekostigd via de gemeente of via een onderwijs-zorg arrangement, danwel bekostigd door een onderwijsinstelling.

Autismezorg valt onder de geestelijk gehandicapten zorg. De interventiemethode wordt gebruikt door de zorgprofessional om deze doelgroep te begeleiden bij de ASS gerelateerde problematieken. Binnen passend onderwijs zien we steeds vaker tijdelijke zorgverlening op de school locatie. Een jeugdzorg medewerker gaat dan naar de school om ondersteuning te bieden op gedrag en knelpunten die voortkomen uit de ASS gerelateerde problematieken.

Tijdens het begrijpend lezen zien we vaker leerstagnaties bij kinderen met autisme. Dit betreft dan niet het didactisch leren, de schoolse vaardigheden of het oefenen, maar het omgaan met communicatie, sociale interactie in een tekst en het bepalen van de context. Knelpunten die in het dagelijks leven van kinderen met ASS veel invloed hebben en waar vaak jeugdzorg voor noodzakelijk is.

Nee het is een kortdurend en doelgericht zorgtraject voor kinderen met autisme die beter willen worden in begrijpend lezen. Het is een interventie die veel resultaten geeft in het gedrag, denkpatronen en leermogelijkheden van de jeugdige. Een pilot project met ASS kinderen van een SBO school heeft al uitgewezen dat de resultaten zeer positief zijn! Herhaling is niet noodzakelijk gebleken.

Een certificaat is 2 jaar geldig in de Benelux en wordt tekens met 2 jaar verlengt als er een nascholingsdag of BASS Masterclass gevolgd is. Deze zijn laagdrempelig en worden tegen kostprijs gegeven. Het doel is vooral dat veel jeugdigen begeleid kunnen worden.

Kijk op de website www.BASSmethode.nl bij de pagina voor opleidingen, daar staan de locaties en data weergegeven. In company trainingen op uw gewenste locatie binnen de Benelux is ook mogelijk bij minimaal 6 deelnemers. Neem contact op. 

Inschrijven BASS opleiding
Inschrijven opleiding

Inschrijven voor BASS opleiding

Keuzerondjes
Zoals op het certificaat vermeld moet worden
Indien beschikking over een registratie van Stichting Kwaliteitszorg Jeugd.